Independent press          Свободная пресса          Вільна преса

Сегодня нам нужно думать об экономике, а не о войне, - Момот

17 февраля 2015, 21:44 8936 0
Поделиться

Онлайн-студия «Inpress-клуб» совместно с общественной платформой «Движение за справедливость» начинает новый социальный проект, цель которого - создание дорожной карты по выходу Украины из социально-экономического кризиса.

Читатели портала могут стать наблюдателями и участниками интересных и полезных бесед, острых дискуссий, обстоятельных интервью с лидерами общественного мнения, признанными авторитетами и экспертами, чье мнение интересно широкой аудитории.
В гостях онлайн-студии «Inpress-клуб»: Юрий Момот, один из руководителей Фонда ветеранов войны и участников АТО.

Иван Карасев: Здравствуйте. Общественная организация «Движение за справедливость» продолжает встречи с экспертами в рамках проекта Антикризисный форум. Сегодня у нас в гостях Юрий Момот.

Здравствуйте, Юрий. Это один из руководителей Фонда ветеранов войны и участников АТО. Сегодня хотелось бы поговорить о системе Оборонпрома и Министерстве обороны в целом. Вчера наша организация посетила Харьковскую область. Мы провели там круглый стол по теме социально-экономического развития Украины и кризиса, который сейчас усугубляется у нас в стране. Мы проговорили с представителями очень многих общественных организаций и нам рассказали о том, что Харьков является одним из доноров бюджета. Порядка 70 млрд. од налога на добавленную стоимость они перечисляют в государственный бюджет. А предприятия, которые формируют экономику области, стоят. Основа экономики области – это экспорт машиностроения и оборонной промышленности. Одним из таких флагманов является танковый завод имени Куйбышева, который простаивает практически с прошлого года и не получает денег от своих заказов, которые они уже поставили на Оборонпром с весны прошлого года. В том числе, закрыт рынок Российской Федерации. Закрыты другие рынки. Есть проблемы с дополнительной пошлиной на импорт готовой продукции в Украину. Идет сумасшедшее сокращение рабочих мести экономика области рушится.

Скажите, пожалуйста, такая ситуация в целом по Украине происходит или это точечная ситуация именно в Харьковской области. И хотелось бы сразу привести пример, это предприятия государства Израиль и Швейцария. Их оборонпром стоит на ведущем месте не только в Европе, но и в мире. Это маленькие страны, которые не имеют своей ресурсной базы, своего сырья для производства того же металла, нет вертикально интегрированного комплекса, который есть в Украине, который способен жить. Но у нас ничего не получается. Почему так происходит?

Юрий Момот:  У нас, напевно, відбувається це від того, що ці директиви, ці вказівки, ці положення, які сьогодні є, вони приводять до того, що підприємства Міністерства оборони не можуть працювати в режимі «сьогодні на сьогодні». Вони працюють згідно наказів, згідно положень і для того, щоб відремонтувати ту чи іншу техніку потрібно як мінімум 3-4 місяці, щоб приступити до ремонту – це згідно тих всіх процедур, які сьогодні прописані в Міністерстві оборони. Відповідно і кошти приходять дуже пізно і плюс підготовка документів до здачі цієї техніки. Лише після цього заходять кошти. Томі і відбувається такий великий термін заходу грошей за виконані роботи. Роботи виконані, але Міністерство оборони їх ще, мабуть, не прийняло. Дуже важко сказати.

Иван Карасев: А это происходит почему? Потому, что сегодня тендерное законодательство не прозрачное или в системе Министерства обороны нет тех специалистов, которые могут управлять процессом?

Юрий Момот:  Напевно, в Міністерстві оборони спеціалісти, які сьогодні є, стараються працювати по тих положеннях, які є в Міністерстві оборони, по тих наказах, які є. Тому і немає тих активних рухів і нам здається, що спеціалістів немає, відбувається все не так. В Міністерстві оборони все відбувається згідно з наказом і положенням. Ці положення треба змінити, щоб люди, які працюють в Міністерстві оборони розуміли, як це відбувається, для того, щоб за 3 дні отримати підписання договору і приступити до робіт.

Иван Карасев: А кто должен вносить изменения в эти положения?

Юрий Момот:   В вересні 2014 року західниим партнерами були надані рекомендації по реформуванню структури для того, щоб договори в Міністерстві оборони в період тої ситуації, яка є зараз в Україні максимально підписувались за 3 дні. Я думаю, що з цим положенням онайомилася дуже невелика кількість людей. Його не взято за основу для того, щоб розробити згідно з цими рекомендаціями, нові положення, які могли б зібрати те найкраще, що є в світовій практиці і в тому, що в нас є, і визначитись, по-перше, до яких стандартів ми йдемо. Визначившись з питанням, на які стандарти ми орієнтуємось, вже від того ми повинні прописати ті чи інші положення. Відповідно і роботу вибудовувати так, як прописано буде з врахуванням тих стандартів.

Иван Карасев: Система уже давно должна была работать. Особенно в состоянии войны, в которой находится сейчас наше государство. А почему она не работает? Люди не могут выполнять  свои прямые обязанности? Они не понимают, что это такое? А если они не понимают, то где замена? Нужно искать заграничных легионеров, чтобы они приезжали сюда? Или у нас все-таки есть свои специалисты?

Юрий Момот:   Я думаю, що іноземних легіонерів залучати не треба. Спеціалістів у нас дуже багато.

Иван Карасев: А где они все?

Юрий Момот:   Вони всі знаходяться… Якась частина в Міністерстві обороні, а більша частина знаходиться за Міністерством оборони.

Иван Карасев: А как их найти? Где эти люди находятся?

Юрий Момот:   Наш Фонд об’єднує дуже багато офіцерів різного віку, різної підготовки. Ми неодноразово виходили на РНБО і на Міністерство оборони зі своїми пропозиціями по тих чи інших питаннях. Якісь наші ініціативи брали до уваги, на інші не звертають уваги.  І наші рекомендації не завжди використовуються в тих чи інших напрямках. Це інколи, навіть, дивує, тому що не найгірші спеціалісти, які сьогодні не в Міністерстві оборони знаходяться в нашій організації, проводять колосальну роботу по тих рекомендаціях для Міністерства оборони і не тільки, а й в практичних діях. Всі наші кроки сьогоднішнє керівництво щонайменше бачить.

Иван Карасев: А чем вообще занимается ваш Фонд? Вы говорите о том, что разрабатываете какие-то рекомендации для Министерства обороны. Если это возможно, раскройте это.

Юрий Момот:   В нас побудовано ряд напрямків з нашими партнерами закордоном. Вибудовані прекрасні стосунки. Один з напрямків це інвестиції в наш оборонно-промисловий комплекс. Наші партнери закордоном готові розглядати можливість участі у підприємствах з наданням обладнання, створенням робочих місць. Ми зараз відпрацьовуємо різні сектори, підприємства Міністерства оборони для того, щоб завести інвесторів, які можуть працювати сьогодні. Це один із напрямків. Другий напрямок. В цій ситуації хочу сказати, що так, ми отримуємо сьогодні підтримку. В такому плані, що ніхто не каже, що цього робити не буде. Щонайменше немає от цього. Тобто не заважають. Потрібно тільки привести це все до нормальних умов. Тобто прийняти закони, які дозволять інвесторам зайти і працювати. Потрібно ще зняти таке питання, що чиновники, які були при владі, сьогодні все-таки регулюють і стараються донести та пролобіювати своїх людей на ті чи інші підприємства, які може цікаві, може бідіть цікаві, або для них цікаві зараз. І по питанню, чи є люди, потрібно дивитись. Якщо директор, якого ставлять вже 3 раз і кожне підприємство банкрот, то як його можна ставити четвертий раз? От в цьому питанні треба дивитись, чому його ставлять. Кому це вигідно? Людина, яка загубила 2-3 підприємства, а її ставлять знову. Я думаю, що так не повинно бути.  Знову ж ситуація, коли журналісти відкривають по Міністерстві оборони ті чи інші питання по вугіллі, яке закупилось незрозуміло за які кошти. По двигунах, які закупились Укроборонпромом. Знову ж, ніяких висновків не зроблено. Люди знаходяться на своїх місцях і нормально продовжують далі виконувати свої обов’язки. Чи виконувати чи не виконувати. Незрозуміло, кому вони виконують ці обов’язки. Це питання кадрів досить складне, але з іншого боку воно мало б вирішуватись згідно з професіоналізмом тих людей. Не можна ж дивитись 2 роки, як гублять підприємство. Достатньо півроку і видно, чи ця людина може щось робити чи не може. Не робить, значить вона не мохе цього робити, значить її треба звільняти і ставити когось інакшого. Але і впливати на призначення тих чи інших людей, на ті чи інші підприємства депутатамчи чиновникам не потрібно було би.

Иван Карасев: Вы подняли два интересных вопроса. Первый, инвестиции в Укроборонопром. В состоянии глубочайшей экономической депрессии, в которой находится наша страна, для нас очень важен инвестор. Не только судьбоносные кредиты МВФ, хотя кредиты МВФ это очень спорный вопрос. Вчера Кристин Лагард задекладрировала то, что на экспертном совете принято решение выделить Украине 17,5 млрд. долларов. З одной стороны, это судьбоносно для Украины. С другой стороны, 230 тысяч бюджетников останутся на улице. Их кто-то пререпрофилировал? Им создал кто-то рабочие места? Нет. Есть государственная программа? Они не знают. Газ для населения поднимется в 5, 6, 7 раз. Мы готовы к этому? У нас сейчас средняя зарплата по Украине декларируется в 4012 гривен. Реально – 3,5 тысяч. В долларовом эквиваленте это 134 доллара. А люди выходят на работу через день, поскольку их отправляют в неоплачиваемые отпуска.Итого 134 разделить на 2 – менее 70 долларов реальная средняя заработная плата по Украине. Можно ли за 70 долларов выжить? Не то, что говорить об оплате за коммунальные услуги. Лично я не вижу перспективы, как можно выжить человеку в этой ситуации. Поднятие пенсионного возраста до 65 лет. Наша страна находится на одном из последних мест в Европе по продолжительности жизни. У нас у рабочих нет абсолютно никакого социального пакета. Как можно говорить о поднятии пенсионного возраста. Вместе с тем, вы говорите о том, что инвестор готов заходить сейчас в Украину. Я считаю, что Украина должна распахнуть двери для инвестора и любыми силами затягивать его сюда. Поскольку любой инвестор влечет за собой создание рабочих мест, запуск наших институтов, запуск наших производств, которые есть в Украине. Производства полезных ископаемых. А что их тормозит?

Юрий Момот:   Що їх гальмує? В першу чергу не вся юридична база підготовлена для того, щоб вони могли сюди зайти і розуміти, що вони можуть нормально працювати, отримувати прибутки. Не створена поки що юридична база. Так, є питання державного приватного партнерства. Знову ж таки це питання не доведене до кінця. Тобто юридичної бази як це має бути, що от ми хочемо от на цих умовах.. Відверто було б цікаво працювати з цим самим військово-промисловим комплексом розуміючи те, що буде якесь державне замовлення і вони зможуть побудувати для себе економіку. Вони зразу можуть сказати, скільки вони планують створити робочих місць і відразу можуть сказати, яка в них буде заробітня плата, бо вони по профілю дуже схожі.

Иван Карасев: По моей информации Укроборонопром недополучил прибыли в 2014 году более 14 млрд. долларов. В этом году ситуация не улучшится, поскольку экспорт ограничен, внутренний рынок практически закрыт вообще, когда в зону АТО не поставляется наша продукция. Это не видят? Это не хотят понимать? Либо здесь очередная коррупция или какая-то пирамида?

Юрий Момот:   На мій погляд говорити про корупцію… Корупція, мабуть, присутня. Питання в тому, що ми втратили зовнішні контракти. Так, ми їх втратили, тому що було прийняте рішення про те, що було виготовлене для зовнішніх контрактів, було переорієнтовано на виконання тих завдань, які були в Україні на той момент. Заборона експорту. Відміна цих контрактів. Так, сьогодні треба починати говорити з тими, з ким були контракти, як ми будемо їх виконувати. Напевно в нас коштів для їх виконання і ті гроші, які ми б отримали на цю продукцію, буде тяжко. І знову ж таки, як Укроборонопром буде з цієї ситуації виходити. Уряд зможе йому допомогти і ті гроші, які вони отримають від МВФ направлять на Укроборонопром, щоб знову вийти на зовнішні ринки озброєння напевно.

Иван Карасев: Вы знаете, я вот тоже задумывался о деньгах МВФ. Кто будет контролировать деньги МВФ? Где антикоррупционное законодательство, которое обещают столько лет подряд? Его нет на сегодняшний день и нет уверенности в том, что эти деньги будут потрачены целевым путем. Я лично для себя этого не понимаю. Такая же ситуация сложилась и у многих участников круглых столов, которые мы проводим по всей территории Украины. Поэтому, антикоррупционно законодательства нет, и мы не понимаем судьбу этих денег в том числе. Мы не понимаем, более того, условия меморандума, по которому получаются эти деньги. Ведь завышенную цену за газ будем платить мы с вами. Наши с вами семьи. Не те, кто подписывает, а мы с вами. Поэтому, почему прозрачность таких меморандумов не может быть уже сейчас? Почему такие вещи не поднимаются на обсуждения с общественностью. Почему к общественности не прислушиваются, лично я не понимаю. Как вы считаете, непрозрачность самой системы специально создана? Нет других путей выхода? Или все-таки есть система, которую можно принять за основу, но которую не хотят принимать.

Юрий Момот:   Я думаю, що система є, але ж від нас вимагають якихось кроків. Ніхто нічого не буде за нас робити.

Иван Карасев: Вот ваш Фонд конкретно готов разработать определенные шаги, которые дадут возможность выхода из экономического кризиса, допустим, Укроборонопрома или системы Минобороны в целом?

Юрий Момот:   Я не думаю, що в рамках аж цілого оборонпрома розробити… Розробити зможемо. У нас вистачає спеціалістів. Питання в тому, що це все не так швидко робиться. Не можна сказати, що ми за місяць чи за тиждень зробимо те, що Міністерство оборони чи Укроборонопром мали б розробляти впродовж року чи впродовж чотирьох років, враховуючи концепцію.

Иван Карасев: А какой-то стартап можно разработать уже сейчас?

Юрий Момот:   У нас сьогодні є розроблені ряд программ. Ми над ними зараз працюємо. Є сьогодні ті партнери, які готові заходити в Україну. Ми працюємо над ними. Тобто є певні сектори, і якщо за кілька місяців ви запросите, ми розкажемо, що ми зробили. По яких секторах ми взяли, які напрямки і як ми їх відпрацювали, що ми зробили в тих чи інших областях. Тому що це буде пов'язане і з областю і з певним сектором якогось напрямку.

Иван Карасев: Наша организация занимается созданием карты по выходу и социально-экономического кризиса в стране. Мы хотим в конце мая месяца провести Антикризисный форум, где презентуем эту дорожную карту. Хотели бы вместе с вашим Фондом поработать по стратегическому плану развития экономики Украины, если вы не против.

Юрий Момот:   Ми не заперечуємо, навпаки були б раді допомогти, показати свої напрямки. Послухати вас, послухати тих людей, які будуть і зробити якусь загальну програму. Тому що Уряд на сьогоднішній день населенню не запропонував нічого. Людям, які сьогодні в Україні, стратегічних, навіть тактичних якихось завдань, куди будуть йти гроші МВФ незрозуміло.

Иван Карасев: Они будут идти на погашение процентов по кредитам. Они не будут вкладываться в экономику Украины.

Юрий Момот:   Сьогодні треба розуміти, що в економіку України ми цих коштів не отримаємо. Ми закриємо певні борги.

Иван Карасев: Проценты по кредитам и даже не тело кредита.

Юрий Момот:    Тому в нас іншого виходу, як створити умови для інвесторів, які прийдуть в Україну, нема. Вони готові прийти. На сьогодні є домовленість, що 500 найбільших компаній світу готові створити тут асоціацію і працювати. Готові заходити. Готові говорити. Готові сьогодні від Уряду отримати ті напрямки, в яких Уряд хотів би бачити вкладання коштів. З уим треба працювати і спочатку створити умови для інвесторів, щоб вони розуміли, як вони будуть сюди заходити.

Иван Карасев: Что вы скажете об обеспечении солдат? Об обеспечении армии в целом? Система отлажена? Она работает или она проходившаяся и ничего не менялось с советских времен?

Юрий Момот:    Систему на сьогоднішній день хочуть змінити. Поставити на якісь певні рейси.  Знову ж треба починати з тих технічних умов, з тих стандартів, які ми хочемо отримувати. Якщо ми хочемо далі продовжувати жити, комплектувати з урахуванням 83го чи 89го років, тобто технічні умови на ті чи інші речі, то ми не отримаємо результату. Ми будемо знову ж там щось робити. Робота заради роботи.

Иван Карасев: А платить за эту работу ради работы будет украинский налогоплательщик.

Юрий Момот:    Так виходить, що за наші кошти ми сьогодні спонсоруємо ту неефективність, яка сьогодні є. І вона не тільки в Міністерстві оборони. Вона в усіх напрямках економіки присутня. В усіх міністерствах є сьогодні ті питання, які є кричущими.

Иван Карасев: А отношение к войне, лично ваше, какое?

Юрий Момот:    Я певен, що в нашої країни війни, тої яка відбувається сьогодні на сході, її немає бути. Для нас сьогодні мир – це те, що дасть можливість думати про розвиток країни. Якщо ми будемо говорити про війну і постійно повторювати «війна, війна, війна», ми не зробимо нічого. Сьогодні треба думати про економіку, а не думати про війну. І тільки домовленості дадуть нам можливість розвиватись як суверенній державі. Інакше ми не зможемо нічого зробити. Ми неодноразово чули від наших західних партнерів, які теж військові, «Послухайте, чому ви постійно говорите про зброю? Давайте будемо говорити про економіку. Давайте будемо говорити про робочі місця». Є масса західних фондів, які сьогодні при розмові «Війна», або «В нас іде війна», завжди кажуть «Добре. Вона скоро закінчиться. Ви сьогодні говоріть про економіку. Давайте про це говорити». Ми переключили свою увагу, увагу всіх на війну. При цьому всьому нам постійно розказують – війна і ми нічого не можемо робити. Ми можемо все робити. Війна це не той момент, на який треба акцентувати увагу. Мир і домовленості – це те, що може принести розвиток і збереження суверенітету України.

Иван Карасев: Благодарю вас за открытый разговор. Напомню, сегодня у нас в гостях был Юрий Момот, один из руководителей Фонда ветеранов войны и участников АТО. Спасибо.

 

Поделиться

Комментарии

0

Комментариев нет. Ваш может быть первым.

Мы в соц.сетях